wenditalia.reismee.nl

Rome en de eerste 2 weken!

Ben ik weer!

Sorry dat dit verhaal zo lang moest duren, maar ik beleef zoveel dat ik geen tijd heb of te moe ben om nog te bloggen! Bereid je voor, dit wordt een lang verhaal!

Zoooveeel te vertellen dat ik hoogstwaarschijnlijk wel iets vergeet. Laten we beginnen bij de oriëntatieweek in Rome!
Van 4 t/m 8 september ben ik in Rome geweest samen met 52 andere uitwisselingstudenten van over de hele wereld. Uit de USA, Australië, Turkije, Finland, Duitsland, België, Québec, Thailand, Japan, Mexico, Brazilië.. echt overal vandaan! De nacht van de 4de september gingen we naar het vliegveld in Rotterdam, want om 6 uur 's ochtends vertrok mijn vliegtuig. Best spannend, want het was de eerste keer dat ik alleen vloog. In het vliegtuig was ik emotioneel van het afscheid en heel erg moe, gelukkig nog eventjes kunnen slapen. 2 uur later was ik in Rome! WEP(de italiaanse organisatie) stond me op te wachten op het vliegveld. Ik was de derde uitwisselingsstudent die arriveerde. Er kwamen langzaamaan steeds meer mensen bij. We hebben in totaal 6 of 7 uur op het vliegveld gezeten, gekletst met elkaar, broodjes gehaald, elkaar leren kennen. Echt heel gezellig. Eenmaal in het hotel gingen we naar de kamers. Ik sliep bij 3 meisjes uit australie(15 jaar) en een meisje uit Duitsland(16). De volgende dagen hadden we 'orientation sessions'. De regels werden ons nog een keertje uitgelegd, we gingen iedereen langs om iets over zichzelf te vertellen om elkaar beter te leren kennen, we speelden toneel(improvisatie) over mogelijke situaties in het gastgezin, we deden galgje met italiaanse woorden etc. Toneel was echt hilarisch. Ik speelde een meisje dat door mensen werd gedwongen alcohol te drinken en drugs te gebruiken en werd daardoor naar huis gestuurd door de organisatie. Het is opgenomen, dus ik hoop dat ik het nog een keer terug kan zien!

Donderdag gingen we voor het eerst echt Rome in. Met de bus gingen we naar een klein museumpje over het colosseum en de romeinse tijd. We liepen door allemaal hele donkere gangen en werden in onze oortjes begeleid door een Romein. Daarna een 3d film over de romeinen en je kon je zelfs verkleden als romein. Na het museum gingen we naar het colosseum. Zo mooooi! :) Daarna nog wat rondgelopen door de stad en weer terug naar het hotel. 's Avonds was er in het hotel een presentatie van uitwisselingsstudenten die hier al sinds januari zijn. Heel leuk om alle verhalen te horen, en ook hele nuttige informatie voor de rest van mijn eigen jaar! De volgende dag zijn we op zo'n geweldige tourbus geweest! Dat zijn van die dubbeldekkerbussen met een open dak. Ik zat voorin dus kon ook nog door de voorruit kijken. We zijn langs alle grote sightsee-dingen gereden en daarna ook nog langs het vaticaan, piazza navona, het pantheon en nog zoveel meer gelopen. Het verkeer in Rome was echt gestoord haha. Allemaal door elkaar heen en toeteren als een gek! Die avond moesten we helaas alweer inpakken. Het was zo gezellig!! We hebben nog steeds contact en ik hoop dat we dat ook houden! De volgende morgen wisten we dat we om 6 uur al op moesten, toch hebben we tot laat nog verstoppertje gespeeld in het hotel hahaha. Een meisje konden we niet vinden, die bleek inmiddels al in slaap te zijn gevallen. Zaterdagochtend heel vroeg was iedereen een beetje nerveus. We gingen met zn allen naar het treinstation in Rome en groepje per groepje gingen mensen weg en werden ze uitgezwaaid. Ik reisde samen met een ander meisje uit Québec naar Florence. Op het station stond mijn familie me op te wachten met een spandoek! Echt heel leuk J. De familie is super aardig. Ik heb hier mijn italiaanse ouders, Cristina en Stefano, en 2 broertjes Andrea en Francesco. Ik kan het heel goed met ze vinden! Ze vonden de Hollandse kado's heel leuk. Ik heb ze onder andere allemaal een t-shirt van holland of van Groningen gegeven en Cristina een schort met delfsblauw erop. En ze hebben ze nog best vaak aan ook nog! :D

We hebben al heel veel dingen gedaan. We zijn naar een concert geweest in Pisa, 2x naar florence, tiramisu en pizza samen gemaakt, met vader en broertje naar een paar hele mooie meren vlakbij, een rondleiding in Villa Petraia en Villa Castello.. etc etc. De eerste zondag dat ik hier was ben ik met Cristina en broertjes naar de kerk geweest om 10 uur s ochtends. Dat is echt nieuw voor mij, bijzonder om te zien. De gebruiken wist ik niet goed, bijvoorbeeld wanneer je een kruis moest slaan of elkaar de hand moest schudden en ‘pace' zeggen(= vrede). Dus ik volgde de rest maar zoveel mogelijk. Ik zelf ben niet gelovig, dus was het ook wel apart om te zien. Maar bijzonder om mee te maken. Die zondag was er ook een wijnfestival in Greve waar we heen zijn geweest. Overal stonden kraampjes waar je wijnen kon proeven. En nee mensen, ik heb niet gedronken hoor!! Ik ben 2 keer meegeweest met Cristina naar Caritas. Zij is vrijwilliger bij Caritas, een bedrijf dat pakketjes met voedsel en schoolspullen brengt aan hele arme mensen. Dat was best wel heftig. We zijn 3 families langs geweest en hebben dus hun omstandigheden gezien. Cristina had me hun situatie van tevoren al verteld. Ik was er in de auto terug naar huis wel een beetje stil van. Het voelt wel heel goed om mee te gaan omdat je daarvan het gevoel krijgt dat je die mensen kunt helpen!

Op school gaat het wel goed, ik leer de klas beter kennen waardoor het leuker wordt. Ik heb helaas wel een leraar die ik niet zo mag en ik kan de lessen heel moeilijk volgen omdat alles natuurlijk in het Italiaans is. Ik hoop dat ik het heel snel ga leren! Mijn Italiaans gaat langzaam beter en mijn familie helpt me daar ook bij.

Afgelopen vrijdag ben ik voor het eerst wat gaan doen met klasgenootjes. Met 3 meiden gingen we naar een soort van repetitieruimte om muziek te maken. Nou hebben we zelf niet echt muziek gemaakt, ze hadden de karaoketracks gedownload om overheen te zingen. Maar dat zingen had ik wel gemist, fijn om weer te doen! Het was heel gezellig!

Gisteren was mijn verjaardag, echt heel speciaal om mijn 18de hier te vieren! Natuurlijk wel heel anders dan in Nederland, maar wel heel leuk. Zaterdag moesten we om half 5 ofzo weg, en om kwart over 4 riep Cristina me al of ik naar beneden kwam. Dat snapte ik niet, totdat ik dus beneden kwam. Francesco(17 jaar, heb ik 1 keer eerder ontmoet, is goede vriend van de familie) stond in de keuken voor me te zingen met een klein cakeje! Echt super lief! Hij dacht dat ik zaterdag jarig was haha. Zaterdagavond ben ik met (bijna) de hele klas uit eten geweest. Ze hadden het etentje voor mijn verjaardag georganiseerd! Cristina had een paar meiden een taart meegegeven met daarop: Buon Compleanno Wendy 18. Echt zo lief! En toen gingen ze voor me zingen haha. Ze hadden ook een kaartje geschreven met dat ze het leuk vinden mij bij hun in de klas te hebben en heel veel felicitaties voor onze nieuwe vriendin. Gisteren ben ik met het gezin naar Fiesole geweest, naar het archeologisch museum. Daarna zijn we gaan lunchen in een plaatsje vlakbij. En ik heb veel te veel gegeten hahaha. 's Avonds nog even taart eten en toen naar bed, want vandaag moesten we weer naar school. Ik heb een hele leuke verjaardag gehad met veel leuke kadootjes!


Nou, dit is het even voor nu, foto's volgen!

Heel veel liefs van mij

Reacties

Reacties

Coco

Hallo Lieve 18 jarige Bella Donna !
Pracht verhalend en wat een indrukken in zo een korte tijd ! Klinkt goed Wendy en wat heerlijk dat je nieuwe familie een warm huis bied en er zelfs voor je gezongen word ! Vast een hele mooie omgeving ondanks het feit dat ook hier mensen wonen die het niet zo goed hebben getroffen. ik wens je voor het komend jaar alle goeds en voor je het weet droom je zelfs in het Italiaans...taal is als muziek..kwestie van juiste snaar...dosis lef...en lekker blijven kletsen...dan raak je vanzelf de 'juiste noot'...!
CiaoCiao bambina ! is nu op de radio...zeer toepasselijk...en lekker uit volle borst mee blijven zingen !
dag lieverd...liefs van je gekke tante !

Sandrine

Hee wen!
KLINKT SUPER!!!!!!!!! Wat leuk al die dingen voor je verjaardag! Snel skypen xxxxxxxx

Lisa

Klinkt hartstikke leuk Wendy, fijn dat je het naar je zin hebt en al zo veel leuke mensen hebt leren kennen!

Willemieke

Hoi Wendy, wat een boel indrukken. Ik snap wel dat je nog even niet aan schrijven toe kwam. Die 'achterstand" heb je nu wel ingehaald. Leuk om te lezen! En fijn dat je in een leuk gezin terecht bent gekomen. Je doet het volgens mij allemaal hartstikke goed. Hopelijk blijft het allemaal zo leuk. Over een poosje zal alles een stuk minder inspannend zijn, omdat je dan al meer gewend bent aan alles, én de taal natuurlijk hoe langer hoe betre onder de knie krijgt :) Geniet ervan! Liefs van ons allemaal.

Francis

Wat een prachtig verhaal. Kan je weluitbrengen in boekvorm als je weer terug bent. Heel fijn dat je het zo naar je zin hebt en dat het een fijne familie is waar je vertoeft. Lekker genieten meisje.

opa diepgrond

ik heb net je verhaal gelezen dat van rome komt mij bekend voor omdat ik er zelf ben geweestfijn dat je al enhhet is de groeten van opaen beetje bent gewend

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active