wenditalia.reismee.nl

Wat gaat de tijd ineens snel!

Hoihoi!

Het heeft weer lang geduurd, maar ik heb ook weer zoveel meegemaakt! Gewoon geen tijd gehad om te bloggen. Ik ben al bijna 3 maanden weg! Het voelt eerlijk gezegd al een stuk langer. Missen jullie me al een beetje? ;) Ik jullie wel!

Het gaat goed hier, ik begin de lessen steeds beter te volgen en mijn Italiaans wordt steeds beter. Nog steeds zijn er lessen waar ik het hele uur niks kan volgen, maar het wordt langzaam beter. Ik heb zelfs al geprobeerd om een filosofietoets te maken. De leraar heeft me geen cijfer gegeven, maar hij zei dat hij heel tevreden was!

De scholen zijn hier trouwens wel een stukkie anders dan in Nederland! Voorbeelden. Als een leraar de klas binnenkomt, moet je opstaan, uit respect. In Nederland, althans, op mijn school, blijf je lekker zitten en als je de leraar goed kent roep je ‘Goedemorgen, hoeisie?'. Dus dat was wel even wennen. Verder gaat iedereen op de scooter of brommer naar school. Ze hangen hun jas niet aan de kapstok, maar hun helm! Ik geloof dat ik 2 leerlingen heb gezien met een fiets. Oh fietspaden, die zijn hier trouwens ook niet.

Ik zit nu dus bij de scouting. Tijdens de ‘apertura'(=opening) van het scoutjaar heb ik mijn groep leren kennen, de ‘Clan'(18 tm 20 jaar). Hele open en gastvrije mensen allemaal waar ik goed mee kan opschieten! Tijdens de bijeenkomsten op woensdag doen we spelletjes(ja dat klinkt een beetje kinderachtig, maar dat is het niet. Een deel van de groep verzint een activiteit die we samen kunnen doen, de vorige keer gingen we frisbeeën hihi), we maken muziek(1 iemand speelt gitaar en de rest zingt), we eten samen avondeten en we bidden aan het einde van de bijeenkomst(ja, dat is wel even wennen voor mij).

Het scout weekend van vorige week was heel gezellig! We gingen naar Pontanico, vlakbij het station van Compiobbio (Fiesole). Ik had een hele grote backpack mee, inclusief onderaan bungelend matje. En toen moesten we dus met die grote tas een heel eind OMHOOG lopen. Nee, dat ben ik toch echt niet gewend! We kwamen aan bij een groot huis met woonkamer, keuken, 2 badkamers en slaapzalen(met bedden! Dus dat matje was niet nodig geweest..). Buiten was er een plaats om met zn allen gezellig te zitten, en een groot grasveld. Én uitzicht op de bergen! We zijn er 2 dagen geweest, beide dagen de hele dag buiten gezeten wat bést wel koud was. We hebben samen gezongen en spellen gedaan en gegeten(zelf gekookt op zo'n gaspitje..) en een kerkdienst gehad, maar vooral gekletst. Het ‘Ik ga op reis en ik neem mee-spel' is nog best wel lastig als je geen Italiaans spreekt!!

Op woensdag, voordat ik naar scout ga, ga ik sinds 1 week nu ook naar een koor. Ik dacht dat er ook mensen van mijn leeftijd bij waren, maar helaas. Zoals alle dingen hier, ging het ietsje anders dan ik verwachtte. We zongen in een collegezaal van de universiteit van de anatomie. Oké, prima, niks mis mee, toch? Totdat iemand me vertelde dat die witte tafel die ik daar zag, daar worden mensen in stukjes gehakt. We moesten zolang wachten tot we naar binnen mochten omdat, ja echt, er nog een dood mens op die tafel lag. WHAAAAAAAAA. Ik heb de rest van de 2 uur naar de witte tafel gekeken.
Wat ook heel grappig was: het eerste liedje wat we gingen zingen heette ‘Viva il papa al pomodoro'. Papa al pomodoro is een typisch toscaans gerecht. Ik heb het geproefd, het was 1 van de weinige dingen die ik echt HEEL erg vies vind. En nu moet ik een liedje zingen over hoe geweldig de papa al pomodoro wel niet is. Hahahahha.
En elke donderdag heb ik nu gitaarles met mn broertje, in de kerk. Leuk om elke week even lekker muziek te maken. Ik kan de barré-akkoorden al bijna!! Volgende week ga ik ook weer met 3 meisjes van school afspreken om ergens te zingen, zin in!

Het weekend van 3 november ben ik op familieweekend geweest. Vrijdagochtend zijn we vertrokken naar Portovenere, waar ik samen met het gezin heb geluncht en het plaatsje heb bekeken. WAUW wat is het daar mooi! Overal smalle,hoge,gekleurde huizen: roze,groen,geel,blauw, alles! En de Ligurische zee met de rotsen en de mooie kerken bovenop de heuvel en naja.. het is er echt prachtig! Als jullie nog een plek zoeken voor vakantie: PORTOVENERE, AANRADER!
Vrijdagavond zijn we verder gereden naar Sassello. Hier heeft de broer van mijn italiaanse vader een agriturismo(bed&breakfast op zn Italiaans). Heeeeel groot geel huis bovenop een berg omringd door bos en ook echt onbeschrijfelijk mooi!! We waren daar met de familie van de broer, de familie van de zus(ook van vaders kant), en oma. Hele leuke mensen allemaal. Zondag zijn we nóg verder gereden richting Piano Rancio, Lombardije. Daar hebben we met alle mensen uit Sassello en nog veeeeel meer familie geluncht. We waren denk ik met zn 34en! Toen die avond weer 4,5 uur in de auto terug naar Firenze. Gelukkig ging de tijd redelijk snel omdat ik met mn broertje Harry Potter heb gekeken, haha.

Ohja en ik ben laatst uitgeweest in Firenze voor een verjaardag van een klasgenoot. In een pub.. in Firenze.. TEGENOVER DE DUOMO! Volgensmij heb ik alleen maar de hele tijd omhoog gekeken en gedacht: o mijn god, ga ik nou serieus uit in firenze tegenover de duomo. Ik kan gewoon niet snappen dat de mensen die hier wonen daaraan gewend raken, al die mooie gebouwen om hen heen. De duomo is echt ZO mooooi!! Ik werd er heel blij van die avond J.

De dag erna ben ik naar een lunch geweest, van ‘i bambini di Eddy'. Een organisatie die kinderen helpt zonder ouders. Ik ben blij dat ik geweest ben, en het eten was heerlijk, daar niet van. Maar het was de dag nadat ik uit was geweest en ik om 3 uur 's nachts op bed lag. Ik werd die ochtend om 12 uur wakker, heb ontbeten, en moest 2 uur later bij deze lunch alweer aan de pasta. Mammma mia, ik was moe en ben nog nooit zo vol geweest!

Ook heb ik met mn broertje en mn moeder pannenkoeken gebakken! Dat had ik mn broertje al beloofd voordat ik wegging. Ze vonden ze lekker J. Dankje pap en mam voor het opsturen! Het tweede pak hebben we nog steeds voor een volgende keer! Mmmm ik had die pannenkoeken met stroop en poedersuiker gemist.

Gisteren ben ik samen met wat mensen voor de scouting naar de supermarkt geweest, voor de voedselbank(hier: ‘Banco Alimentare'). 1 Dag in het jaar vragen mensen je bij de supermarkt om naast je eigen boodschappen, ook boodschappen te doen voor de voedselbank. Dus ik heb de mensen gevraagd of ze dat wilden doen en ze daarvoor een zak gegeven met een papier wat te kopen. ‘Servizio'(= hulpverlening) is een onderdeel van de scouting, en de Banco Alimentare doen ze dus elk jaar. De ‘Caritas', waar ik al over had verteld, brengt dan pakketten met deze boodschappen naar arme families. Ik ga nog steeds af en toe mee met Cristina om die pakjes te brengen. In één familie zit een klein jongetje en hij is echt super schattig. Toen ik daar was wilde hij me alles laten zien(zijn knuffels, zijn tekeningen, zijn verzamelplaatjes van de supermarkt) en vroeg hij of ik de volgende dag weer zou komen!

Gisteravond ben ik weer met mijn klas uit geweest voor de verjaardag van een ander meisje. We zaten in ‘Cafe de Paris', in Florence. Leuke plek! Samen wat gegeten en gekletst. Was om half 2 thuis!

Afgelopen week was de ‘occupazione' op school. We hebben al veel stakingen gehad hier, maar dit is 1 grote staking en ik snap er werkelijk helemaal niks van. Dit is 1 keer per jaar, wanneer alle scholen in Italië kunnen stemmen of ze mee willen doen aan deze ‘occupazione' of niet. Onze school had ‘ja' gestemd(onze klas niet.. maargoed). Elke dag was er een discussie of we nou naar school moesten of niet, of de leraren er wel waren. In Florence waren en protesten. Er waren veel leerlingen op school, maar niet om lessen te volgen, maar om de school ‘bezet' te houden, uit protest. Elke dag waren er vergaderingen in de gymzaal. Zoals ze hier zeggen, het was een ‘casino'! (= één grote bende).

Ik eet teveel hier! Ik kan nog niet echt wennen aan het eetpatroon. 's Ochtends eten we een soort van kleine witbroodjes met jam of nutella(oké normaal), maar ook de koekjestrommel staat op tafel. Erg lekker. Te lekker! Voor de lunch eet je altijd warm, en bijna altijd pasta. De lunch is een belangrijke maaltijd, dus je eet ook sla en brood en kaas enzo. Avondeten doen we pas om 8 uur. Meestal ben ik dan al over mijn honger heen. Normaal eet ik om half 7 in Nederland! We eten vaak vis, ik heb zelfs octopus gehad. Ook voor het avondeten is er vaak pasta, maar dan wel als voorgerecht. En elke zondag is het zelfgemaakte pizza-dag, vandaag dus weer! J Jamjamjam.

Hier in de buurt ben ik al iets bekender. Ik weet goed hoe de busverbinding werkt, de bushalte is 2 minuten van mijn huis. Ik kan dus ook in mn eentje makkelijk en snel in Florence komen. Super handig! Ik vind het nog steeds echt te gek dat als je hier zegt ‘ik ga even naar de stad', dat je dan Florence bedoelt, niet zomaar een stad! Nog steeds prachtig. Ik heb geluk!

Zo. Dat was weer lang hè? Zijn jullie weer op de hoogte! Ik voeg zo nog even wat leuke foto's toe!

Heel veel liefs van mij!

Wendy

Maartje

Wen! Het klinkt echt super allemaal!! Wel goed shoppen in Florence he haha :) ik spreek je snel op skype! dikke kus uit het koude Groningen xxxxxxxxx

Judith

Hee Wendy!

Superleuk om weer een verhaal van je te lezen! Je schrijft echt leuk en enthousiast! En wauw, "even" naar Florence! Ik ben jaloers! Ik wens je nog heel veel plezier in Italie en natuurlijk succes met je Italiaans!

Groetjes uit Brazilie van Judith

mama

Hey lieverd, leuk je verhalen te lezen! Ik zie je al helemaal voor me met die enorme rugzak met bungelend matje. We hadden toch iets vaker moeten kamperen... Maar je haalt de schade nu wel in! En, mis je je broodje kaas-tomaat-knorr al? Of kaas-marmite? Of zijn de lunches nu een stuk beter? We zullen ervoor zorgen dat je de pepernoten niet mist! Dikke knuf lieverd en we skypen gauw weer! Liefs mams